26 oktober 2016

Fotografie #4 | Blogger Guide



Soms dan maak je een prachtige foto, maar dan mist er toch iets waardoor de foto helemaal mislukt is of niet in de smaak valt. Het kan ermee te maken hebben dat je het onderwerp van de foto verkeerd in beeld hebt gebracht. Denk bijvoorbeeld aan het afsnijden van verschillende lichaamsdelen. Maar ook de indeling in het scherm is erg belangrijk. Vandaag ga ik het dus hebben over een gedeelte van de compositie.

Ik zal beginnen met de afsnijding. Hiervoor heb ik een aantal voorbeeld afbeeldingen gemaakt van wat wel mooi is en wat niet.


De rode lijnen geven aan welke plekken niet geschikt zijn om de foto af te snijden. Daarentegen zijn de groene lijnen juist wel geschikt om de foto af te snijden. Deze foto is een beetje statisch, dus ik heb een aantal voorbeelden voor jullie gemaakt met foto's uit Amsterdam. Deze zijn wat bewogen aangezien het snapshots zijn uit een video.



Het is dezelfde afbeelding, alleen zie je bij de onderste afbeelding dat de voeten eraf zijn gehakt. Dit maakt de foto onvolledig. De foto erboven is een full body foto die er beter uit ziet doordat de voeten er wel aan gelaten zijn. Dit geld ook voor als er een klein stukje van de tenen mist of van de vingers.



Bij de onderste foto zijn de knieƫn eraf gehakt. Zelf vind ik dit ook niet heel erg mooi. Het zorgt er namelijk voor dat de verhoudingen niet meer lijken te kloppen. Echter zie je ook dat er een stukje van het hoofd af is. Dit is echter geen probleem.

Het is soms lastig om dit goed te kunnen waarnemen bij de eerste paar foto's die je met elkaar moet vergelijken. Maar als je vaker foto's gaat bekijken zul je merken dat voor je gevoel de 'foute' afsnijdingen niet kloppen.

Dan is het nu tijd voor een ander deel uit de compositie, 'Het plaatsen van het onderwerp'. Ik had eerst nog nooit gehoord van deze 'regel', maar nu gebruik ik 'm continu. Het is als een redder in nood. Het gaat er namelijk om dat je de foto kunt indelen in 9 gelijke vlakken. Drie horizontaal en drie verticaal. Als je het onderwerp op een van deze lijnen plaatst ziet de foto er completer uit. 



Hier maak ik gebruik van de verticale lijnen. Je kunt deze lijnen op het scherm van je camera zetten, maar ook in je bewerkingsprogramma kan je deze lijnen vinden.

Ik heb bij deze foto's alleen de verticale lijnen gebruikt, maar de horizontale lijnen zijn perfect voor landschappen. Als je de lucht meer accent wilt geven plaats je de horizon op de onderste lijn. De lucht neemt nu 2/3 van de foto in beslag. Is de grond belangrijker? Plaats dan de horizon een lijn omhoog, precies zodat het land nu 2/3 van de foto in beslag neemt. 

Centreren kan natuurlijk ook altijd. Dit kan bij sommige foto's meer kracht uitstralen.

Hopelijk vinden jullie dit een leerzaam artikel en kunnen jullie iets met de informatie die ik gegeven heb. Heel veel succes en fotografeer ze!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen