14 augustus 2016

Fotografie #3 | Blogger Guide



Een van de belangrijkste meters om in de gaten te houden is de lichtmeter. De lichtmeter geeft aan of de foto die je wilt maken goed, slecht of overbelicht is. Door het vervolgens aanpassen van instellingen kan je de lichtmeter weer naar 0 krijgen of naar de gewenste stand.

Je kunt e ISO veranderen, de sluitertijd én het diafragma. Hoe sneller de sluitertijd des te donkerder de foto wordt. Als je het diafragma groter maakt  wordt de foto juist lichter. Als je de ISO waarde hoog zet wordt de foto ook lichter, want de camera wordt gevoeliger voor het licht. Maar het nadeel hiervan is dat de foto die je maakt ook een soort ruis over zich heen krijgt. Het is daarom beter om door middel van de andere twee instellingen de foto naar wil aan te passen.

Bron van de afbeelding
Soms is het juist nodig om een foto over of onder te belichten. Hieronder zet ik een aantal voorbeelden op een rijtje:

Voorbeelden waarbij je kunt overbelichten:

• Het onderwerp van de foto is zeer donker in vergelijking tot de achtergrond (je kunt hierbij ook denken aan tegenlicht).
• Sneeuw landschappen.
• Op een zonnige dag met het onderwerp in de schaduw.

Voorbeelden waarbij je kunt onderbelichten:

• Het onderwerp is zeer licht in vergelijking met de achtergrond.
• Het verkrijgen van een silhouet.
• Als het bewolkt is en je wilt meer verzadigde kleuren,

Hieronder heb ik een aantal van mijn eigen voorbeelden geplaatst waarbij ik de sluitertijd heb aangepast. Hierdoor blijft de scherptediepte gelijk, maar veranderd het licht. Als je het diafragma veranderd in plaats van de sluitertijd is de belichting hetzelfde, maar het effect van de foto is anders.


Lichtmeter = +2
• Mijn favoriet 


Lichtmeter = 0


Lichtmeter = -2


Lichtmeter = 0


Lichtmeter = +2

Zoals je kunt zien kan het heel erg handig zijn om je lichtmeter in de gaten te houden voor het gewenste effect van de foto. Je vind de lichtmeter meestal onderin je scherm en je kunt deze continu veranderen voordat je een foto maakt. 

Hopelijk vinden jullie dit een leerzaam artikel en kunnen jullie iets met de informatie die ik gegeven heb. Heel veel succes en fotografeer ze!

Q: Gebruik jij je lichtmeter al?


2 opmerkingen:

  1. Ik zet mijn camera aan, en maak de foto. Ik zou mij er eigenlijk weleens in moeten verdiepen. Heb je een dure camera, gebruik je de functies niet ;-) Ik ga er vanmiddag eens op letten! Bedankt voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! ;) Ik hoop dat je er iets aan hebt

      Verwijderen