17 april 2016

Fotografie #2 | Blogger Guide



De vorige aflevering van fotografie ben ik ingegaan op het diafragma. Vandaag ga ik jullie wat meer vertellen over de sluitertijd, stand Tv/S en stand P. De volgende keer zal ik stand M uitgebreid bespreken, dus die (en meer natuurlijk) komt er ook nog aan.

Als je een bepaalde waarde voor de sluitertijd instelt bepaal je hoe lang er licht op de sensor van je camera valt. Je kunt daardoor op verschillende manieren hiermee fotograferen. Als je de sluitertijd heel snel zet (bijvoorbeeld 1/200) word er in 1/200ste van een seconde een foto gemaakt. Hierdoor kan je heel goed een beweging laten bevriezen. Hoe kleiner de sluitertijd des te 'strakker' de foto. Als je nu de sluitertijd op 1" zet wordt er gedurende 1 seconde licht op de sensor gelaten. Hierdoor kan je beweging slechter fotograferen.


Bij de Tv/S (Time value/Shutter) stand gaat het juist om de sluitertijd. Alle andere instellingen worden door de camera bepaald. Als je in deze stand fotografeert kan je zelf voorkomen dat de sluitertijd te kort of te lang duurt. Je kunt nu volledig gaan experimenteren op het gebied van sluitertijd terwijl je camera de rest doet.

Als je in de P (Program) stand fotografeert laat je de camera al het werk doen. Je camera meet de belichting en past alles zelf aan. De camera zorgt er overigens wel voor dat de sluitertijd snel genoeg is dat je bewogen foto's voorkomt. Ook het diafragma draait automatisch mee. Als er genoeg licht is zal het diafragma kleiner worden waardoor je meer scherpte-diepte in je foto krijgt.


Het voordeel van deze stand is dat je zelf niet zo veel hoeft na te denken over de instellingen. Mocht je het toch anders willen kan je met het draaiwieltje alsnog wat dingen aanpassen.

Net als bij de vorige keer heb ik ook deze keer weer een opdracht die ik zelf ook heb gemaakt.

Maak 3 foto's van een beweging/bewegend voorwerp in stand Tv/S. Stel zelf de sluitertijd van de camera in.
Voor de eerste foto stel je een sluitertijd in van 1/320.
Voor de tweede foto stel je een sluitertijd in van 1/60.
Voor de derde foto stel je een sluitertijd in van 15".


Je kunt nu goed vergelijken wat de invloed van de sluitertijd is op de foto die je maakt.

Dit was dan alweer het tweede artikel over fotografie! De komende tijd zullen er nog meer van deze artikelen online komen waardoor jullie snel meer kunnen leren over hoe je camera nu precies werkt. 

En dan voor nu, ga lekker aan de slag met deze (nieuwe) informatie en fotografeer er op los!

Ik vind het super leuk als jullie de foto's die jullie hebben gemaakt deze delen op social media en mij erin taggen en/of #FotografiexBYME gebruiken. Ik zal de gemaakte foto's delen in het volgende fotografie artikel en de namen erbij vermelden.



Q: Welke dingen over fotografie zou jij graag nog willen leren?

1 opmerking: