9 maart 2016

Fotografie #1 | Blogger Guide

Voor een blog is fotografie toch best wel belangrijk en altijd heb je de struggle met goed licht etc. Op school kon ik mij inschrijven voor een cursus forografie en natuurlijk heb ik dat gedaan. Ik heb aan mijn docent gevraagd of ik wat dingen met jullie mocht delen en dat mocht! Dus vanaf vandaag komen er af en toe delen bij deze 'serie' waardoor jij je camera goed leert bedienen. Vandaag zal ik wat vertellen over de verschillende standen die je kunt vinden (A, S, P en M). En ga ik uitgebreider in op de A stand.

Iedere spiegelreflex of systeemcamera heeft verschillende standen waarin gefotografeerd kan worden. A (Aperture-priority), S (Shutter-priority), P (program) en M (manual). Iedere stand heeft zo zijn eigen kwaliteiten. En vandaag ga ik stand A bespreken.

Stand A, ook wel Av, staat voor het diafragma. Als je je camera op deze stand hebt staan kan je het diafragma handmatig veranderen. De overige instellingen (sluitertijd en ISO) veranderen automatisch mee. Let hierbij wel op dat de ISO op auto staat. Bij sommige camera's kan deze namelijk wel ingesteld worden. Je kunt door middel van het draaiwieltje gemakkelijk de diafragma waarde veranderen.

Het diafragma staat voor de hoeveelheid licht dat de camera binnen komt. Hoe groter het getal f/-, hoe minder groot de opening van het diafragma is. Bij een kleinere opening valt er minder licht op de sensor.

Verschillende diafragma waardes staan voor de scherpte-diepte verhouding. Een laag diafragma staat voor een onscherpe achtergrond en een hoog diafragma staat voor een evenredige scherpte op de foto. Voor portret fotografie is een lage diafragma waarde dus erg handig. Als je de maximale opening van je diafragma gebruikt kan het zijn dat de foto niet goed scherp is. f/1.8 kan bijvoorbeeld minder scherp zijn dan f/2.8.

Op het schermpje van je camera kan je groot weergeven wat de instellingen zijn. Je kunt dan kijken door het 'kijk-gaatje' en de instellingen op het schermpje aflezen. Een belangrijke meter die je kunt zien op beide schermen is de lichtmeter. Let hier goed op tijdens het maken van de foto's. Als de lichtmeter in het midden staat is er sprake van een neutrale belichting, maar mocht deze meter naar links zijn geschoven is de foto onderbelicht en als deze meter naar rechts is geschoven heb je een overbelichte foto.

Nu kan je zelf gaan oefenen met deze stand. Ik kreeg een kleine opdracht mee naar huis van mijn docent. En natuurlijk kunnen jullie deze ook doen. Het is heel erg simpel.

Maak 3 foto's in de A stand. Zet een aantal voorwerpen schuin achter elkaar op ongeveer een lengte van 30 centimeter.

Foto 1: Zet het diafragma op f/5.6 (de rest zet je op automatisch).
Foto 2: Zet het diafragma op f/18 (de rest zet je op automatisch).
Foto 3: Zet het diafragma wéér op f/5.6, maar zorg nu dat alle objecten scherp zijn. Je mag niks aan de instellingen op de camera veranderen (ook niet in/uit zoomen).

Zorg bij het maken van de foto wel dat de camera stabiel op een statief of tafel staat.

Succes!

Hopelijk vinden jullie dit een leerzaam artikel en willen jullie er wellicht meer lezen. De komende tijd zal ik op mijn blog een aantal van deze beschrijvingen en opdrachten geven. En dan voor nu, ga lekker aan de slag met deze (nieuwe) informatie en fotografeer er op los!

Ik vind het super leuk als jullie de foto's die jullie hebben gemaakt deze delen op social media en mij erin taggen en/of #FotografiexBYME gebruiken. Ik zal de gemaakte foto's delen in het volgende fotografie artikel en de namen erbij vermelden.

Q: Wat vind jij het leukste om te fotograferen?

4 opmerkingen:

  1. Heel handig om te weten. Ik heb totaal geen ervaring in fotograferen. Door jou heb ik toch enkele tips kunnen oppikken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk en informatief stuk over wie wat meer wil doen met de niet-automatische-standen. :) Duidelijke plaatjes waarbij je het verschil in diafragma laat zien!