23 november 2016

Fotografie #5 | Blogger Guide



Alweer aflevering 5! Ik heb geen idee hoeveel van deze artikelen ik kan gaan maken, maar momenteel zit ik nog vol met inspiratie. Dus voor vandaag heb ik ook weer een fotografie tips artikel voor jullie. Vandaag wil ik het graag hebben over scherpstellen. Sommige foto's zijn minder scherp bedoeld terwijl anderen super scherp horen te zijn.

Scherpstellen is (zoals je misschien als een keertje hebt meegemaakt) een aardig lastig werkje. Bij sommige camera's heb je niet de mogelijkheid om handmatig een beeld scherp te krijgen, maar bij de meeste systeem camera's en spiegelreflex camera's is dit wel mogelijk. Maar in ieder geval is het zo dat je camera ook zelf scherp kan stellen. Maar wanneer doe je wat? Let wel, het hangt af van de lens welke delen je wel en niet kunt scherpstellen. Bijvoorbeeld, voor een foto die dichtbij scherp is gebruik je een macro-lens.


Het allerhandigste is dat de autofocus zelf het juiste onderwerp scherp krijgt. Maar als dit niet werkt is het slimmer om zelf handmatig de het scherptepunt van de foto te bepalen. Vooral als er sprake is van een lage lichtintensiteit is deze keuze het meest aanneembaar. Het is dan zo donker op de foto dat de camera het onderwerp niet goed kan onderscheiden van de omgeving. Maar ook als we kijken naar het fotograferen van een product. Je wilt misschien dat de applicator goed in beeld is, maar de camera zelf krijgt dit niet voor elkaar, want de flacon zit te dicht in de buurt. Door handmatig scherp te stellen komt dit probleem nauwelijks tot niet voor. Ook bij een soort foto als de onderstaande is de scherpte van belang voor de foto.



Bij een kleine scherptediepte is de plek waar scherpgesteld op moet zijn essentieel. Doordat maar een kleine diepte van de foto scherp gesteld moet zijn, moet je er zeker van zijn dat het juiste scherp gesteld is. Ook in dit geval kan je het beste handmatig scherpstellen.

Als je een bewegend onderwerp met voldoende licht wilt fotograferen is het aanneembaar dat de autofocus het makkelijkste is om te gebruiken. Er is alleen een nadeel waar wel rekening mee gehouden moet worden. De camera kiest automatisch het dichtstbijzijnde punt om scherp te stellen. Gelukkig kan je bij de meeste camera's in de instellingen dit punt veranderen. De meeste fotografen kiezen voor de middelste stand.


Als het voorwerp continu beweegt en daardoor moeilijk scherp op de foto te nemen is kan je ervoor kiezen om de continustand te gebruiken. Bij deze stand blijft de camera steeds scherpstellen als je de ontspanknop half indrukt totdat je de foto afdrukt.

Ik hoop dat jullie weer iets geleerd hebben! Mocht je de eerdere fotografie artikelen nog niet hebben gezien, dan vind je hieronder een lijstje waar je naar ieder artikel verder kunt klikken.

Fotografie #1
Fotografie #2
Fotografie #3
Fotografie #4

2 opmerkingen:

  1. Ik doe eigenlijk altijd maar wat met mijn camera...haha. Ik moet mij er echt eens in verdiepen, maar gun mij de tijd niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je eenmaal bent begonnen kan je niet meer stoppen ;)

      Verwijderen